tisdag 5 oktober 2010

Paddeljobb

Fick en kväll att bygga ihop paddeldelarna. Eftersom delarna var så veka bestämde jag mig för att lägga in lite sandwich i paddeln. Tänkte mig ribbor av biltemas skumskiva med tio cm mellanrum. Testade att slipa ribborna till rätt form genom att lägga en bit sandpapper i paddelformen och gnugga bort onödigt material. Funkade kanon! Snabbt och lätt utan svett. Skaftet fylldes helt med en skumbit.
Bitarna limmades på plats med epoxy och mikroglasbubblor och fick härda klart. Nästa kväll slipades eventuellt extramaterial bort.

Eftersom formen visade sig vara lätt skev måste paddeldelarna riktas upp och hållas raka när de limmades ihop. Som planriktning använde jag en aluminiumbalk som jag har i förrådet, som distanser användes biltemas tändribbor (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Grill/Trastickor/), dom är bra att ha till nästan allt när man kolfibrar.
Efter härdning var det som vanligt spännande, spände upp tvingarna och allt såg bra ut. Paddeln verkar styv och bra, det är helt otroligt vilken skillnad sluten profil och lite sandwich gör.

Tyvärr slank vikten upp tilll nästan 400 gram. synd! Det hade blivit en mer robust konstruktion med 5 lager glasväv helt utan sandwich i jämförelse.

Skumribborna väger nästan ingenting, det är all epoxy som skummet suger upp och limmet som används som ger vikt. Jag får snåla mer på limmet nästa gång. Nu var jag lite lat och limspacklade en del ribbor som hade en lite halvdålig form. Som alltid straffar sig lathet direkt.

Nu ska bara kanten lamineras ihop innan den är klar för paddling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar