onsdag 20 oktober 2010

kolfiber on the cheap

Det är för jäkla dyrt med utrustning när man håller på med byggen som privatperson, påslagen är enorma hos firmorna om man köper mindre kvantiteter. Funderar på att försöka samla ihop folk som vill beställa så att mängden blir vettig..

Själv har jag testat bla byggplast som vakuumfolie med bra resultat, biltemas butyltätning på tub som tätning i vakuumpåsen, också helt ok men lite för löst egentligen. Har också testat smältlim som tätning, var helt ok så länge det bara var vakuumpåsar som ska tätas, det är inget jag skulle använda på en formkant. Igår såg jag tips på att använda Ikeas filt Irma som breather vid vakuumsugning.
10 kr för filten blir 4.50/m2 vilket är riktigt bra om den funkar som ersättning (vilket jag tror den gör).

Det bästa köpet hittills är nog biltemas trästickor
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Grill/Trastickor/.
Vanliga rörstavar kostar skjortan på kolfibersajterna, 1.50 styck verkar kanske billigt men jämfört med 5 kg för 50 kr? Jag har använt stickorna till allt man kan tänka: distanser, tänger, gjutkant, allt!

Nu funderar jag på att prova Biltemas bitumenplattor istället för vaxplattor för att simulera godstjockleken vid formbygget. Det blir 211 kr/m2 istället för 1100 kr/m2. Mycket av det man betalar för är en oerhört exakt godstjocklek som kanske inte är så viktig just i mitt bygge, det går bra med några tusendelar variation :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar