måndag 18 oktober 2010

Nytt bygge i startgroparna!

Jag börjar bygga så smått på en cykel till min tjej. Det blir en växlad stadshybrid med skivbromsar. Cykeln ska byggas i form vilket blir nytt för mig. Många misstag lär ju hinnas med!
Helst vill jag bygga en singlespeed eller fixieram, blir ju så mycket snyggare, inga handtag och vajrar och krafs som stör. Men det är ju mer rätt att göra cykeln för den som ska ha den.. Tänkte fixa intern vajerdragning och köra med bara bakväxel för att hålla bruset på en minimal nivå, sen lite pimp med komponenter så att det ser bra ut.
En viktig fördel med bygge i form är att alla lager kolfiber kan läggas i en körning vilket ger mindre risk för fel och sparar penslar och annat. Delarna blir också lätta att vakuumsuga vilket är en stor fördel. Rör är annars svåra att få bra när man suger.

Nackdelar med form är bland andra att laminatet bygger inåt från formen. Kombinationen av ytterdiameter och tjockleken på laminatet blir därför  viktigt så att vevlagerhylsa och styrrör får plats. I mitt bygge kommer jag fuska lite och göra överstora hål för vevhylsan och styrröret. De passas in genom att jag gjuter fast metalldelarna. Lite tyngre lösning men mycket lättare att få ihop. En oväntad bonus med att bygga i form är pluggen, när man bygger den kan man kontrollera till exempel att hjulen får plats och att cykeln ser ut som man vill.

Två formar behövs till hela cykeln i mitt bygge: en form för både kedjestag och sadelstag och en form för huvudtriangeln. Det blir en kompromiss men sparar lite byggande.
Formarna kommer att vara två- eller tredelade, har inte bestämt hur det blir än.

Lite bygge då:
Svingen har jag caddat upp hemma och gjort en enkel ritning på. För att få alla fyra delar helt symmetriska limmar jag ihop 4 balsaplankor på varandra till en stor kloss, limmet läggs bara i ändarna så att man kan dela plankorna efter sågningen.
Ritningen fixerades på klossen med spraylim, sen sågade jag ut konturen. Det blev lite hack men de gick snabbt att slipa bort med sandpapper, balsa är väldigt lättarbetat.
Till slut spräckte jag loss delarna, lade dom på ritningen ock limmade ihop dom två och två till en hel kontur för ovansidan och en hel kontur för nedersidan.
I svingens nedre del ger tjockleken på balsadelarna rätt höjd/tjocklek utan distanser och i ovanänden lägger jag in en ribba där balsan möter det övre röret. Medan limmet torkade sågade jag till de rörbitar som avslutar svingen uppe och nere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar