söndag 29 augusti 2010

start!

Idag har jag jobbat vidare med ett par hjulsidor till cykeln. Blev inte nöjd! Skulle ha börjat om när första skyddsplasten blev bubblig. Nu blir det mest ett test om det är värt att göra det bättre.

Gjorde så här:
Tvättade hjulet, plastade sidorna med självhäftande bokplast. Värmde med hårtork för att krympa bort rynkorna som blir. Har lyckats perfekt med det förut men den här gången var det omöjligt. Det är ju lätt att fixa en konisk yta med minimala rynkor genom att klippa och fixa lite, ska göra det nästa gång.

Sedan lade jag två lager glasfiberväv 80 g/m2 och vätte ut den med epoxy, minimalt för att inte få en massa onödig vikt. Efter ca 12 timmars härdning skar jag rent kanterna med brytbladskniv, det går jättelätt när epoxyn är halvhärdad.


Sedan fick det vila tills nästa dag då det var dags att börja lacka. Slipade ytan lätt och la ett lager grönt med sprayfärg, provade Motip sprayfärg köpt på Meca. Det var mycket lättare att jobba med den färgen än Biltemas eller andra sprayer jag använt innan, kändes torrare. Det hela fick sen torka över natten.
Mallen till mitt mönster skarvade jag ihop med några splines på datorn och skrev ut på tre A4 på min vanliga skrivare. Lite tejpande och så kunde jag skära ut en maskeringsbit i plasten och lägga på. Blev riktigt bra!

Lackade med vit färg och fick en del rinnmärken den här gången, det är svårt när man lackar så sällan och dessutom i dåligt ljus. Ska testa att våtslipa rinnet och se om det går att få bättre. Kanterna blev inte heller skarpa, det var som att färgen runnit mot kanterna. Antagligen lade jag på för mycket, skulle ha dragit på flera lager med 5 minuters paus eller så. 

Imorgon blir det provkörning av hjulet!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar