måndag 30 augusti 2010

Paddelfix

Fick snabbt ta tag i paddelreparationen, ska ut i helgen och paddla så det finns ju inget annat att göra än att sätta igång.

Jag började med att gjuta två passbitar, en på innersidan och en på yttersidan av paddeln. Passbitarna fungerar som mothåll och ger rätt form på lagningen. När bitarna hade härdat klart slipade jag ned det skadade partiet på paddeln för att få frisk kolfiber att laminera mot. Jag försökte få en gradvis ökning av tjockleken på det slipade området för att få yta att fästa de nya kolfiberremsorna mot. Den inre passbiten fixerades sedan med aluminiumtejp och klämdes fast med två klämmor med lite liggunderlag emellan.
Sedan började det pilliga jobbet att skära ut små kolfiberrutor för lamineringen. Jag behövde bitar för fem lager för att få rätt tjocklek (Fibern jag använde för lagningen är UD 200g/m2 som är ca 0,25 mm tjock),

Lamineringsdags!
Epoxyn blandades med lite förtjockningsmedel för att få bitarna att klibba på plats lite bättre. Lagren lades i riktning 0-0-90-0-0 för att få symmetrisk uppbyggnad på lagningen.Efter att ha lagt alla remsor försiktigt med pincett lades den övre passbiten på och klämdes fast med några klämmor. Det blir kul att se hur det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar